Trendwatching heeft voor mij iets futuristisch in zich en daar word ik heel onrustig van. Ik ben meer van het hier en nu en geef de voorkeur aan de term ‘spotten’, of liever geef ik het beestje helemaal geen naam, maar doe ik gewoon verslag van wat ik zie in de wereld om mij heen. Een soort ekster met oog voor glitters…
Zo viel mijn oog in Rome -waar ik de afgelopen dagen was- op een aantal storytelling concepts. De een is een bijna 100 jaar oude pastawinkel, de ander een pas geboren kapsalon. Niet perse bedoeld om hip te zijn en allebei ontstaan vanuit een andere gedachte, maar wel met een overeenkomst: authenticiteit.
Bij pastificio vertelt de pasta letterlijk het verhaal: wat je hier eet, is hier gemaakt. Geboren uit de noodzaak om te overleven in crisistijd verkopen ze bij pastificio (de winkel heeft geen naam en pastificio betekent simpelweg pasta) niet alleen de handgemaakte pasta in droge vorm, maar bereiden ze hun eigen pasta’s en die verkopen ze als lunch. Iedere dag kun je hier tussen 13.00 en 15.00 uur kiezen uit twee vers bereide pasta’s die je staand eet, met je neus tussen de zakken pasta’s die in de schappen staan en met je rug naar de rest van de gasten. Je drinkt er water of wijn bij uit een plastic bekertje voor een vaste prijs van € 4. Eenvoud spant hier de kroon.
Het verhaal achter de kapsalon is van een andere aard. Op de etalageruit zie ik een groot logo wat lijkt op een combinatie van een cassettebandje en een kam. Binnen zie ik aan de linkerkant een kapsalon, rechts een nagelstudio, wat muziekinstrumenten en achterin een soort koffiehoek. Wat is dit? Dit is H.A.S. en dat staat voor hair, art en sound. H.A.S. is in eerste instantie een kapsalon (voor mannen en vrouwen) en het idee erachter is ontstaan uit een verlangen naar verandering, een verlangen om te breken met het bestaande. De kappers bij H.A.S. beschouwen zichzelf als artiesten, vandaar de combinatie met andere kunstvormen zoals muziek, schilderen en fotografie. H.A.S. is een creatieve, inspirerende en energieke plek om samen te komen. De kappers van H.A.S. zien haarverzorging als een vorm van kunst, een manier om uiting te geven aan je eigen identiteit en de kapsalon biedt daar het podium voor. Het nieuwste (gepatenteerde) idee van de twee creatieve mannen achter H.A.S. is ‘Daft Color’, geïnspireerd op de Berlijnse en Londense mode aan het einde van de jaren ’80. Daft Color staat voor gekke kleur, vaal en verschoten.
De authenticiteit van beide concepten vertelt het verhaal; doe waar je goed in bent en blijf trouw aan je eigen identiteit.
pastificio (Via della Croce 8 in Rome) | hairartsound (Via dei Cappellari in Rome)
Copyright © 2014 | Planet Janet
Doe mee aan de discussie